مراجعة تابلت Huawei Matepad T 10s – أرخص تابلت مناسب للألعاب والدراسة !

من فترة عملنا مراجعة تابلت Huawei Matepad 10.4 .. التابلت اللي عجب ناس كتير لإن مواصفاته كانت قوية فعلًا .. وسعره كان حوالي 5700 جنية .. دلوقتي هواوي بتقدم تابلت جديد اسمه Huawei Matepad T 10s وفي منه نسخة أصغر اسمها Matepad T 10 بدون الـS اللي في الأخر.

وسبب ان هواوي مركزة مع الـTablets هو إن غياب خدمات جوجل مش هيبقى مؤثر أوي على التابلت قد ما هيكون مؤثر على موبايل .. والمنافسة سهلة في التابلت لإن في الفئات السعرية القليلة مفيش تابلت كتير وكمان مواصفاتهم بتبقى مش قوية .. لذلك هواوي ليها فرصة قوية انها تنافس في سوق التابلت.


محتويات علبة Matepad T 10s :-

  • تابلت Matepad T 10s
  • الشاحن الـ10 وات
  • دبوس فتح درج شرائح الإتصال
  • وصلة الشحن الـUSB Type C
  • دليل المُشغل السريع
  • كارت الضمان

التصميم :-

خامة ظهر التابلت محترمة وبتيجي من المعدن متقلقش منها خالص .. هتعيش وتستحمل، بس في جزء جنب الكاميرا كده من البلاستيك البولي كاربونيت .. اعتقد معمول علشان شبكات الإتصال تبقى أقوى.

وزن التابلت حوالي 450 جرام وده الوزن المٌعتاد على تابلت بالحجم ده .. بس توزيع الوزن هنا مٌمتاز ومش هتحس أن الوزن تقيل.

تخانته صغيره أقل من 8 ملم وديه حاجة حلوة وكمان أطراف التابلت كلها محنية علشان تعرف تمسك التابلت بسهولة وأكيد هتمسكه بإيدك الأتنين مينفعش ايد واحدة خالص.

لو مسكت التابلت في وضع الـPortrait هتلاقي عندك الطرف العلوي فيه Speaker والطرف السفلي فيه Speaker تاني لإنه فيه صوت Stereo .. وتحت برده في منفذ الشحن الـType C ومدخل السماعات الـ3.5 مللي ومكان درج شرائح الإتصال اللي بياخد شريحة اتصال وكارت ميموري.

على اليمين هنلاقي أزرار التحكم في الصوت .. تحتيها زرار الباور وتحتهم في 2 ميكروفون .. وعلى الشمال مفيش اي حاجة.

معنديش أي تعليق على تصميم التابلت .. خامة محترمة وتقفيل كويس جدًا .. هو بس مش بيجي معاه جراب في العلبة وده الطبيعي في الفئة السعرية دي بس للأسف هو مش بيدعم الـSmart Cover ومعرفش ليه الحقيقة !


الشاشة :-

شاشة IPS LCD بحجم 10.1 بوصة بدقة FHD+ بكثافة بيكسلات 224 بيكسل لكل بوصة.

الحواف حوالين الشاشة كبيرة شويتين .. والمفروض ان الحواف ديه معمولة علشان تمسك منها التابلت وايدك متدوسش بالغلط على الشاشة .. بس انا شايف لو كانت أقل حاجة بسيطة كانت هتبقا احسن.

نتكلم على الشاشة نفسها .. الشاشة هنا مش مبهرة .. شاشة عادية تناسب الفرجة على الفيديوهات .. تصفح مواقع وسوشيال وكده .. الألوان بتاعت الشاشة مش مشبعة اوي.

الـDark Mode موجود وشغال كويس جدًا بس الإسود مش بيبقا أسود صريح أوي يعني .. وطبعا لو عاوز تقرأ مقالة طويلة او كتاب مثلا وضع الـ E-Book هنا هيريح عينك جدا لإنه بيقلب الشاشة ابيض واسود وبيريح عينك وكمان بيوفر في البطارية.

سطوع الشاشة عادي .. يعني في اضاءة الغرفة العادية مناسب جدًا .. بس لو اضاءة الغرفة زادت شوية هتحتاج تعلي السطوع على الأخر .. اعتقد السطوع هنا 400 شمعة كحد أقصى.

وأخيرًا مفيش إعلان رسمي عن طبقة الحماية ومفيش سكرينة عليه بس سهل جدًا تركبله سكرينه عند أي محل موبايلات.


الأداء :-

وهنا هواوي قررت تستخدم معالجها المفضل التقليدي اللي كلكم زهقتوا منه .. معالج Kirin 710 بمعمارية 14 نانو .. وطبعًا انت أكيد حافظ المعالج ده .. معالج اقتصادي أداءه معقول في الإستخدام البسيط اليومي العادي.

ولكن لو قرصت عليه أوي مش هتاخد منه أداء قوي .. هتلاقي شوية تأخير بسيط ساعات في فتح البرامج لو في برامج كتير مفتوحة في الخلفية خصوصا أنه جاي بـ3 جيجا رام بس.

هتقولي المعالج ده وحش أوي على تابلت بالسعر ده .. هقلك أصلًا الـTablets الموجودة بالسعر ده فيها معالجات أضعف من المعالج اللي مش عاجبك ده .. أو تقدر تزود الميزانية بتاعتك شوية وتشوف الـMatepad 10.4 بمعالج أقوى بحبه حلوين الكيرن 810.

وانا هنا مش بدافع عن هواوي وإستخدامها للمعالج الكيرن 710 .. انا قولت تقييمي للمعالج وبقولك موقفه مع المنافسين .. وانا قبلكم والله كان نفسي هواوي تستخدم معالج أقوى من كده.

الـMatepad T10s بيقدر يشغل ببجي على High HD .. وبيشغل كول اوف ديوتي على Medium .. ولكن في الحقيقة وانت بتلعب هتحس أن الألعاب التقيلة مش ناعمة اوي .. هتحس بـLag خفيف كده مثلًا وانت بتتحرك يمين وشمال بسرعة .. هتحتاج أحيانا تنزل الجودة بتاعت الـGraphic علشان الـFrame Rate يزيد شوية ومتحسش بتقطيعة في الفريمات.

وعمومًا الأداء الرسومي هنا مناسب أكتر للألعاب الخفيفة والأطفال وعلشان كدا هتلاقي الـKids Corner البرنامج المفضل عندي اللي تقدر من خلاله تتحكم طفلك هيقدر يشغل ايه على التابلت والوقت كمان اللي هيقعد فيه على التابلت قد ايه علشان ننظم وقت اطفالنا شوية اللي تقريبًا كل يومهم بقى على تابلت أو موبايل.


عوامل الأمان وعناصر اخرى :-

التابلت هنا للأسف مفهوش اي عوامل امان ولا حتى Face Unlock .. اخرك تفتح التابلت عن طريق رقم سري .. وحقيقي مش عارف ليه ! التابلت جاي بأندرويد 10 على واجهة هواوي والإعتماد على خدمات هواوي والـApp Gallery.

التابلت هنا فيه لمبة إشعارات لإستغلال الحواف الكبيرة للشاشة وكويس جدًا انه فيه Notification LED انا بحبه بصراحه.

وفي Spilt Screen تقدر تقسم الشاشة العملاقة دي بين تطبيقين في نفس الوقت علشان تستغل الشاشة العملاقة.

التابلت بيدعم القلم بتاع هواوي ولكن مش بيجي معاه علشان يقدروا يقللوا من التكلفه بتاعته.

مستشعر الضوء موجود حقيقي وشغال كويس جدًا .. بس مفيش Gyroscope للأسف .. ومفيش مستشعر تقارب لإن مفيش سماعة مكالمات.

لما بيجيلك مكالمة الـSpeaker بيشتغل Automatic واللي حواليك هيسمعوا المكالمة أو ممكن تستخدم سماعة بلوتوث او بسلك عادي لان التابلت بيدعم مدخل 3.5 ملم .. وتعمل المكالمات اللي انت عايزها وكمان في 2 ميكروفون في التابلت علشان لو هتتكلم منه الصوت يكون مسموع للشخص اللي انت بتكلمه.

اما بالنسبة لصوت التابلت فهو Stereo بيخرج من سماعتين .. الصوت عالي وواضح والـBass محترم .. الـSound System من Harman Kardon زي ما متعودين من هواوي .. التجربة الصوتية هنا كويسة جدا جدا.

اما بالنسبة لشبكات الـWiFi والإتصال فهي مُمتازة الى اقصى درجة في التابلت ده.


البطارية :-

بطارية مش هقول ضخمة .. عادية بتيجي بحجم 5100 مللي أمبير وهتستحمل حوالي 8 ساعات شاشة مفتوحة يعني يوم كامل من الإستخدام .. انا بصراحة كان نفسي يستخدموا البطارية الأكبر الـ7000 بتاعت ميت باد 10.4.

المهم منفذ الشحن USB Type C والشاحن المرفق 10 واط والتابلت هيشحن في حوالي ساعتين ونصف.


الكاميرات :-

في التابلت بجميع انواعه الاقتصادية والمتوسطة عمومًا متسألش عن كاميرات  ( الاداء بيبقا ضعيف ) .. ولما يكون تابلت اقتصادي شوية فده معناه أنك تنسى الكاميرات خالص ( الاداء فعلا ضعيف ) .. التابلت هنا بيجي بكاميرا خلفية 5 ميجا بيكسل وامامية 2 ميجا بيكسل وأداء الكاميرات متواضع جدًا وضعيف نوعا ما .شوف فيديو المراجعة فوق هتلاقي فيه أمثلة للتصوير بالكاميرا


سعر التابلت :-

  • النسخة الـ64 جيجا مع 3 جيجا رام من Matepad T 10s بسعر 4300 جنية
  • النسخة الـMatepad T 10 العادي 32 جيجا مع 2 جيجا رام بسعر 3500 جنية

طيب يفرق ايه Matepad T 10 عن Matepad T 10s غير المساحة والرام ؟

الـT 10 العادي بيجي بشاشة أصغر بحجم 9.7 بوصة بدقة HD+ بس .. وكمان بيجي معاه شاحن 5 واط واللي بيكون أبطا في الشحن، ومفيهوش حساس إضاءه لضبط درجة السطوع بشكل تلقائي.


الرأي النهائي :-

مميزات Matepad T 10s :-

  • شاشة كبيرة FHD+
  • صوت Stereo محترم
  • خامات محترمة وتقفيل قوي

عيوب Matepad T 10s :-

  • مفيش Face Unlock
  • بطارية صغيرة
  • سطوع الشاشة متواضع

وبالنسبالي الـT 10s صفقة أفضل من T 10 العادي .. هو أغلى 800 جنية لكن هيوفرلك شاشة بدقة أعلى مع مساحة أكبر.

لكن لو عايز تابلت Gaming بمعالج أقوى وبطارية أكبر وصوت أعلى و4 سماعات Stereo وتقدر تزود الميزانية لـ5700 جنية يبقى لازم تبص على Matepad 10.4 اللي راجعناه قبل كده.

قد يعجبك أيضا...

Comments

جاري التحميل...